Uit vluchtgegevens blijkt dat het rookalarm is afgegaan in het toestel van EgyptAir dat donderdag in de Middellandse Zee is gestort.
Dat bevestigt het Franse onderzoeksbureau voor de veiligheid van het vliegverkeer (BEA). Er is rook en hitte gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit, valt op te maken uit de gegevens die het zogenoemde ACAR-volgsysteem automatisch heeft verstuurd.
Volgens de Aviation Herald, een website gespecialiseerd in luchtvaart, zou het rookalarm minstens twee keer zijn afgegaan, kort voordat het contact met het toestel werd verloren.
Oorzaak vliegramp
De signalen zeggen niets over een mogelijke oorzaak van de rook- of vuurvorming op twee plaatsen voorin de cabine, benadrukte een woordvoerder van BEA. Het is daarom nog te vroeg conclusies te trekken.
De brand kan de communicatieapparatuur hebben aangetast, aldus David Soucie, luchtvaartexpert bij CNN. Doordat de gegevens werden verzonden over een periode van een of twee minuten, acht Soucie de kans klein dat een explosief de oorzaak was van de ramp. “Het kan een technisch mankement zijn geweest, kortsluiting, maar een soort brandbom is ook mogelijk.” De Franse en Egyptische autoriteiten houden rekening met meerdere scenario’s, al achtten de laatsten een terreurdaad waarschijnlijker dan een technisch mankement.
Zwarte dozen
Over de toedracht van de crash kan pas met zekerheid iets worden gezegd wanneer het wrak en de zwarte dozen zijn gevonden. De 'flight recorders' registreren onder meer de gesprekken in de cockpit en de technische gegevens van het toestel. De marine zoekt nog naar de zwarte dozen.
De Egyptische marine trof vrijdag bijna 300 kilometer ten noorden van Alexandrië resten aan van de Airbus A320, die 66 mensen aan boord had. Het toestel met vluchtnummer MS804 verdween in de nacht van woensdag op donderdag van de radar tijdens een vlucht van Parijs naar Caïro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl